vrijdag 15 april 2016

31.1 Mijn revalidatie traject ~ Vierde balans in de dag.

31.1    Mijn revalidatie traject ~ Vierde balans in de dag.

Bij Bianca, individueel.

Vrijdag, 15 april 2016.


Het is alweer de laatste doordeweekse dag van een zeer bewogen en drukke week. Mijn lichaam wil niet echt mee werken vandaag, dat wil zeggen, ik heb veel pijn en mijn spieren zijn erg stram. Door de gebeurtenis aan het begin van deze week zitten niet zozeer veel spanningen vast, die hun weerslag zouden hebben, maar is het vooral het meer doen om Ro te ontzien. Afgelopen dinsdag na de fysio om hem op te vangen , nam ik geen tijd voor ontspanning, maar ben ik gelijk doorgegaan. Puur omdat ik Ro wilde afleiden nam ik hem mee naar buiten. Stukje auto gereden, half uurtje op een rot stoel gezeten, beetje rondgelopen en stilstaand rondgekeken, nog een stukje auto rijden, stukje wandelen van de auto naar het strand terras, dus inclusief de strand afgang, twee uur stilzitten, strand afgang weer omhoog en naar de auto toe, boodschapje doen, koken, opruimen. Wanneer ik het zo opschrijf, zie ik eigenlijk dat het veel meer is, dan dat ik normaal doe na een sessie van de fysio. Dan is schrijven eigenlijk al een opdracht op zich. Oké, ik zal eerlijk zijn. Het "meer" doen is eigenlijk vooral "veel te veel" doen.
Nou, dat wil dus zeggen dat ik hier nog een dag of zes "profijt" van ga hebben. Dus het opstaan op zich is al een hele happening. Al wat ik vandaag zou doen, is over mijn grenzen, maar thuis in bed blijven liggen komt niet in mijn woordenboek voor, dus ga ik "gewoon" naar mijn traject vandaag. Wanneer ik dat namelijk niet zou doen, krijg ik van die angstaanjagende beelden van een bedje achter de geraniums enzo, brr.        :-p


Ik sta boven nog maar nèt met Stella te praten, wanneer Bianca al langs komt lopen, op zoek naar een lege kamer. Ik wandel gelijk met haar mee en we gaan zitten. Vierde keer balans in de dag. We hebben het niet over het wel beruchte lijstje aan de wand, maar meer over hoe het huis ingedeeld is en of dat effectief genoeg is. De badkamer bijvoorbeeld, wat voor douche instap en zit mogelijkheden. Over de manier van uit bed stappen, manier van douchen en de handelingen die daarbij komen kijken, tot aan het afdrogen toe. Bijvoorbeeld ook over of we boven een tweede toilet hebben, wat voor trapleuning aanwezig is, wat voor hal / gang er is, welke mogelijkheden in de keuken aanwezig zijn voor bijvoorbeeld zittend koken, wat voor bestek we hebben, en ga zo maar door. Eigenlijk hebben we nagenoeg alles al zodanig aangepast, dat er weinig winst te behalen valt. Helaas, want ik had gehoopt op iets meer handvatten, maar jammer genoeg komen die niet. Het enige dat ik nog eens ga proberen is mijn haar in een handdoek te wikkelen, ipv in etappes handdoekdroog te wrijven in een handdoek tussen mijn handen. Wie weet droogt het dan ook voldoende en bespaar ik weer een lepel (een beetje energie).

Ah, ik vergeet bijna nog een onderwerp, die we besproken hebben:
Energie kan men ook uit voeding halen. Ik ben natuurlijk niet één van de dunste, dus ik kan me voorstellen dat mensen al heel snel denken dat ik nogal ongezond en veel eet. Het is inmiddels wel bekend, dat Ro nogal ziek is en een vrij streng dieet er op na moet houden. Daar doe ik uiteraard in mee en we eten nagenoeg alleen maar verse producten. We houden beiden van verse groenten en proberen nogal eens allerlei gerechten uit. Tomaten, prei, champignons, ui en meer van dat soort ingrediënten zijn met grote regelmaat en hoeveelheden in ons winkelkarretje te vinden. Daarbij ontwijken we zout en gebruik ik dat persoonlijk alleen nog op een gekookt ei en nog heel af en toe op gebakken aardappeltjes.
Natuurlijk zou het nog gezonder kunnen, want we eten heus ook wel eens een patatje (zelfs die eten we zonder zout) of bestellen we een keertje pizza, maar over het gemiddelde genomen eten we zeer gezond. 

Doordat ik drie afspraken heb gehad vandaag, terwijl ik al moe begon, kan ik nu echt niet meer terughalen wat Bianca en ik besproken hebben vandaag. Misschien heb ik in het bovenstaande stukje alles benoemd, maar misschien ook niet. Mijn extern geheugen lag vandaag op de dialyse, dus die weet het ook niet ;-)

Hoe dan ook, door met het volgende element; de fysio.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten